Přemýšlej rychleji. Specialized představil nového Epika a Epic Evo
Sdílet
Epic patří už téměř dvě desetiletí mezi majáky Specialized, od něhož se očekává, že přisvítí na pravidla hry v bike světě. Představení čerstvé verze 2021 se tudíž na konci letošního června – právě dnes – chystalo s velkým očekáváním, neboť i sami tvůrci připustili „neduhy předchozí generace“. Vzápětí dodali, že „jsou zažehnány“ a těšit se můžeme na jiný stroj a jízdu na něm v duchu hesla „Přemýšlej rychleji“. Vyzkoušeli jsme ho (včera). První dojmy – závodnější Epic Pro a trailovější Epic Evo Comp – byly vynikající.
Změní opět pravidla hry (zejména na agresívní cross-country scéně), jak odvážně vyhlašuje? Proměnou prošel brain, ikonický tlumič, vynalezený Mickem McAndrewsem, řídící samostatně a nezávisle vztah jezdce s terénem. V propojení jeho měděného setrvačného ventilu s vidlicí nabízí podle charakteru jezdce pět pozic pro nastavení, které jsou tužší v rozsahu díky zlepšenému průtoku oleje.
„Nekope tolik, do kopce je snad ještě lepší než dolů a sportovnější jízdu vnímáte i na Evu,“ hodnotil první dojmy na trailíku pod Jesenicí u Prahy i Radim Kořínek, bývalý elitní jezdec a nyní šéf týmu Česká spořitelna/Accolade.
Doporučený sag (výchozí bod aktivace platformy) zadního tlumiče Epicu je 13 mm, což je ekvivalent k 27% zdvihu zadního kola v jeho ose (u Eva 11 mm, odpovídající 30%) – při nastavení je třeba mít nejměkčí polohu soft. Platforma Brain ve vidlici (RockShox SID SL) se aktivuje až mezi 15 a 20 mm zdvihu, což se projeví plynulejší reakcí na menší nerovnosti i lepší oporou do sprintu. S menším třením lépe reaguje. Závodní naladění (race tune) nachází rovnováhu mezi efektivitou a trakcí. A hlavně nemusíte ladit palcem a lockoutem, funguje to „uvnitř“ ve třech variantách. K tomu je třeba Epiku hustit vidlici o 15 až 20 PSI níž než uvádějí tabulky výrobců, u Eva raději dodržet návod. Kalkulátory najdete na webu specialized.cz.
Brain už dávno nebezpečně nečouhá u patky ze zadní stavby, ale je elegantně integrovaný tamtéž do jakéhosi nenápadného pouzdra. Umožňuje tak nejen přemístění zadního brzdového třmenu pro větší vertikální ohyb řetězové vzpěry, ale díky poloze za zadní osou také zvyšuje citlivost. Olej proudí plynuleji a zvyšuje se odolnost. Uvnitř se vrací plovoucí pístek místo měchu, což by mělo lépe bránit zavzdušnění. Specialized udává 1850 hodin terénních testů, což odpovídá údajně 72 odjetým Cape Epikům…
Prodejci a servisy vám poskytnou dvouletý bezplatný servis a slibují i využití záložních tlumičů pro případ, že by něco „neštimovalo“. Základní interval se protahuje z 50 na 125 hodin a kompletní servis brainu z 200 na 250 hodin v akci. Všechna kola S-Works Epic budou vybavena měřičem výkonu Quark XX1 Dub, který lze synchronizovat s libovolným GPS zařízením.
Rám Epiku mírně změnil tvar, na první pohled se narovnala horní rámová trubka a prodloužil se v přední části. Ušetřil dalších 100 gramů váhy, má nově i jen 24gramové karbonové vahadlo. O 15% tužší zadní trojúhelník přispívá k efektivnějšímu přenosu síly. Kinematika zadní stavby dává větší progresivitu. Hlava má úhel 67,5 stupně, střed je níž o 9 mm a reach o 14 mm delší, zato se o 1 cm zkrátil představec. S-Works bude z materiálu Fact 12M, ostatní z Fact 11M. Nemá SWAT prostor v rámu na nářadí, jen držáček na stojanu na bidon nebo místo na sloupku vidlice.
Evo ztratilo brain, má nový Sid Lux tlumič a přichází s odlišnou zadní stavbou. Bude tu s úhlem hlavy 66,5 stupně, kombinací zdvihů 120 mm vpředu/110 mm vzadu. Rámy v pěti velikostech jsou vystavěny každý samostatně, ne pouze zmenšením, a hodně se blíží Stumpjumperu. Opět se výrazně projevuje lepší citlivost na malé nerovnosti. Kinematická křivka je na rozdíl od Epiku, kde se zdvih v závěru prodloužil, podobnější předchozím modelům. Evo chce natáhnout most nad propastí oddalující od sebe závodní a trailová kola.
Zapletená kola se dodávají sice s dušemi, ale jednou větou (a instalovanými bezdušovými páskami i přibalením ventilků) se připomíná lepší bezdušové obutí. Roval Control SV mají 29 mm vnitřní průměr, váží 1240 gramů, odolnost proti defektu se zvyšuje o 22%. Teleskopické sedlovky budou u všech modelů.
A ceny? Aktuální poptávka je tlačí nahoru. Na osmi modelech (čtyři Epic a čtyři Epic Evo) se budou pohybovat od základního Epic Comp za 119 999 Kč až k S-Worksu Epic s elektronickou sadou Sram XX1 Eagle AXS za 324 999 Kč… Samostatný rám pořídíte za 139 999 Kč. Evo je v základu i s teleskopickou sedlovkou za 99 999 Kč, Evo S-Works taktéž 324 999 Kč.
Více přidáme jistě brzy po důkladnějším testu.
Foto: Specialized