Kross Esker 6.0. Asketický atlet zvládne silnici i dobrodružství
Sdílet

Doba gravelová ve velosvětě úspěšně pokračuje, ba co víc sílí. Kdo (která značka) nemá vlastní štěrkolet, jako by snad ani nebyl(a). Jako první v Česku jsme zajeli loni nejvyšší model Esker 6.0 od polského Krossu. Tehdy hodně potěšil. A protože se náš test stále velmi dobře čte, ale hlavně úspěšný model se stále prodává, proč si ho nepřipomenout? Navíc gravely jsou nadčasovější, nepodléhají tolik často jen módním inovacím. Navíc v aktuální situaci na trhu… Řada značek podrží i jiné modely v nabídce i delší dobu, než aby se zdržovala kosmetickými předělávkami celého řetězce (katalogů, ceníků, reklam atd.). Takže, máme jaro 21 a Kross Esker 6.0 20 jede stále skvěle!
Jistě, v nabídce „terénních silniček“ najdete stroje lehčí, adventurnější, levnější i (pochopitelně) dražší. Ale z pohledu řadového cyklisty, který s největší pravděpodobností pořídí (z jednoho segmentu) pouze jedno kolo, stojí Kross Esker 6.0 2020 hodně vysoko.
Navíc podpořen mantrou poměru výkon x cena. Prodává se za 36 990 Kč – má hliníkový rám s karbonovou vidlicí a téměř kompletní osazení speciální gravelovou řadou Shimano GRX na 2×11 (oproti loňské 105). Na konci textu najdete pro zajímavost jen pár poměřitelných modelů (například Author, Specialized, Trek, Rock Machine).
Ještě pro úvod, základní informace o značce. „Rovery“ Kross se zrodily po pádu železné opony v roce 1990 v Polsku. Nyní mají ve městě Prazsnyszu ještě kus cesty za Varšavou nejmodernější karbonovou linku v Evropě a jejich prodeje už je řadí mezi silné kontinentální hráče. Tvář jejich bikového profitýmu léta tvoří domácí „včelka“ Maja Wloszczowska a teď i náš Ondřej Cink.
Zlom horní trubky a asymetrický zadní trojúhelník
Tak konečně Esker. Na první pohled ho odlišuje asymetrický zadní trojúhelník rámu a směrem k hlavě se mírně rozšiřující se zlom horní trubky. K tomu robustnější spodní trubka. Tyto prvky však v součtu neruší asketicky atletický charakter gravela. Podpořený i viditelnými, avšak upravenými svary – jeden u středu a druhý u levé patky zadní stavby, na něm je pak umístěna zadní brzda.




Design dotváří elegantní logo se stromky v Maloja stylu. Matný černý povrch rámu vábí jemný prach a bohužel zachytí stopu sebejemnějšího dotyku křoviny. Zkusme pozitivní pohled: každý gravel by měl už ze své podstaty přece vypadat neustále trochu jetě „zapraseně,“ ne? Žádná lakýrka.
Zmínku zaslouží velice decentní vedení všech tří lanek rámem (a jednoho vidlicí) s čistou krytkou na spodku šlapacího středu. Na rám se poskytuje doživotní záruka. A pochvalu zaslouží i drobný, stále ne samozřejmý detail, v podobě ochranné minifólie na zadní části rámu pod řetězem.


Náš stroj stojí, resp. jede, na pomezí sportovnějšího a dobrodružnějšího cestovatelského. První level jsme otestovali na silnici. Při dvouhodinové vyjížďce s mírným profilem se stal důstojným parťákem silniční žiletky, byť pochopitelně se silovějším projevem, daným především vahou a tloušťkou plášťů. Ale ani v zalehnuté pozici nepřinesl diskomfort a převodovou výbavou 2x11naplnil požadavky rovinové „pily“ v háku i odpočinkového lehkého vyšlápnutí kopce.
Na cestovatelskou výpravu se vydáme snad příště – ale každopádně Eskerovi věříme, že by obstál. I díky místům (a dírkám) na dva bidony, tři další nosiče i tři blatníky (jeden zespodu pod středem).


Gravelová sada pro všechny terény
Pružné, přitom velice odolné zesílené ráfky DT Swiss tvoří základ kol a celé jízdy. Nejlépe se cítí v lehkém terénu, jak už přezdívka napovídá, zvlněných šotolinových cest. Pohodlnější posez asi nejlíp vystihuje pozice s úchopem řídítek nahoře na pákách. Vydržíte na ní hodně dlouho i na rozmanitém povrchu. Na cestách, v lese nebo na bike trailu.
Věnujte pozornost lehce posunuté stupnici velikostí. L (53/55) je na vytáhlou postavu 180 cm tak tak… Karbonová vidlice sice potěší, ale i s ní se přes kořeny řádně vydrncáte (ale nabízí dost prostoru pro ještě širší pláště než ty základní). A rozumná šířka řídítek 44 cm dovoluje obratně se proplétat i křivolakými přírodními zákruty.
Výběr převodových kombinací 2×11 (od 46 až po 11 zubů) potěší, při ladění však nutí delší čas zkoušet a hledat. Což ničemu nevadí, nejsme na závodech, nevybrali jsme si tu jednopřevodník. Velkou pochvalu zaslouží brzdy – hydraulické kotoučovky vážně zabírají perfektně podle potřeby a délky záběru, jemně i za vlhka, nekoušou se.



Do kopce se díky kombinaci váhy, převodů, polohy i vzorku plášťů dostanete snadno – záleží jen na kondici a umění balancu – skoro jako na závodním hardtailu. A dolů? Opět postačí se chvilku srovnat s gravitací ve spojení s konstrukcí pod vámi a pak to sviští vážně náramně. Tady naopak, na rozdíl od silnice, to chce velmi jemnou práci.
Zbývající komponenty v základním testu rovněž obstály: řídítka, představec i sedlovka jsou z hliníku. Tuhé, ale komfortní sedlo WTB (vlastní značka Krosse). Velmi příjemná na ochmat i pevný úchop je základní lehce tlumící omotávka Fízi:k Terra Microtex.




Pro přehled o celé řadě Esker jsou zde základní rozdíly: Esker 4.0: khaki barva, ocelová vidlice, osazení Tiagra 4700, cena 27 990 Kč. Esker 2.0 – vínová barva, hliníková vidlice, osazení Shimano Sora R300 a brzdy Tektro, cena 21 990 Kč. Pro úplnost letošní verze Esker 6.0 2021 stojí 39 990 Kč.
A teď v úvodu slíbené srovnatelné modely s naší Esker šestkou: Author Ronin (má chromoly rám, ráfky Jalco a váží o 1,5 kg víc) a Author Aura XR5 (ráfky Jalco, váží o 0,5 kila víc) za stejnou cenu, Specialized Diverge Elite E5 (osazení Tiagra 2×10, kola Axis Sport) za 44 499 Kč, nebo Trek Checkpoint AL4 (osazení Tiagra 2×10, ráfky a pláště Bontrager, o 600 gramů těžší) za 36 990 Kč, Rock Machine Gravelride 500 (hliníková vidlice, osazení GRX 2×10, zadní rotor brzdy 140 mm, ráfky WTB, o 1,7 kg těžší) za 34 990 Kč.
Ještě na závěr přece jen poznámka k univerzálnímu použití. Esker 6.0 není jen uni-gravel, ale pro většinu běžně popojíždějící populace, fakt dobrá volba kola pro všechny příležitosti: cestu městem (i přes kopce a dlažbu) do práce, nebo povenku (po silnici i trailu) na výlet.
foto: Michal Beránek


Testy dalších gravelů najdete zde: Author Ronin SL 2019 a Canyon Grail CF SLX 8.0 SL
Kross Esker 6.0
Rám: hliník Superlite
Vidlice: karbon
Kola: zesílené ráfky DT Swiss R500, přední náboj Shimano RS470 12×100, zadní náboj Shimano Tiagra RS470 12×142, pláště WTB Riddler 700×37
Osazení: řada Shimano GRX, 2×11
Přesmykač: RX810 (46/36)
Přehazovačka: RX812
Brzdy: RX400, páky: RX600
Kazeta: Shimano 105 HG700 (11/34 T)
Řídítka: hliník 440 mm 31,8, představec hliník 90 mm
Omotávka: Fízi:k Terra Microtex
Sedlo: WTB Volt Sport
Váha: 10,8 kg (M rám)
Cena: 36 990 Kč
Díky za článek. Od čtvrtka ho sedlám a paráda. Tak potěšilo se o něm něco přečíst, protože je to trochu opomíjené kolo a je to škoda. Asi taky proto, že zas tolik kusů k mání není.
Ahoj,
díky za recenzi, o kole uvažuji. Jen se nemohl rozhodnout velikostně. Mám 185cm, rozkrok 92cm a většinou sedlám velikosti L. Měl bych zde uvažovat spíše o XL ?
To chce zkusit u prodejce, třeba Bikeranch v Praze. Osobní pocit nenahradí žádné doporučení ani výpočty 🙂