Klikněte pro hledání

Cesty

Citröen Berlingo oživuje koncept ludospace pro aktivní rodinu. Appréciez!

Sdílet

Není to módeman, s nímž vyrazíte balit holky. Spíš chlápek odvedle, na něhož se vždycky můžete spolehnout. Vezmete kola, lyže, basu piv, děti, ženu i kámoše – po částech nebo najednou – a vyrazíte. Kdykoliv a kamkoliv. V pohodě. Nová podoba osobní verze vozu Berlingo, skoro tři desetiletí důležitého člena rodiny Citroën (a možná už i vaší), bude mít za sebou rok na silnicích. Appréciez, užívejte!

Zásadní charakteristiky, proč byste měli zbystřit, zní takto: Obě verze M i XL (o 35 cm díky delšímu rozvoru a prodlouženému zadnímu převisu) nabízejí dvě samostatná sklopná a snadno vyjímatelná zadní sedadla ve třetí řadě. Nový vůz pořídíte už od magické cenové bariéry těsně nad půl milionem korun.

Víte, že právě Citroën přišel s koncepcí ludospace – vozu pro volný čas, později ještě posunutý k tomu aktivně trávenému. Takže proměnu z užitkového na osobní vlastně ani nepotřebujete zkoumat. Možná spíš potěší udržení konceptu MPV. Protože zůstal robustní, prostorný, všestranný a přizpůsobivý potřebám. Bez ohledu na pohon či výbavu. A takhle se osvědčil i nám. Na byznys lyžařské výpravě do Alp i v každodenním rodinném provozu ve městě.

Slavíme tu návrat spalovacího motoru po dvou letech. S turbodieslovým Euro 6d nové generace o výkonu 130 koní (má i 100) a 8stupňovou automatickou (má i 6stupňovou manuální) převodovkou táhl po dálnici bez znatelné námahy i nadbytečných zvukových efektů do 180 km/h. Poradil si v kopci i na sněhu bez ohledu na náklad. Jasně, explozi tady nečekejte, není to sporťák. To, co má, obstará, nepotřebujete testovat limity. Ani v nižších otáčkách neúpí, má velmi vyrovnaný rytmus i plynulé řazení. Stejně tak obstál při popojíždění a manévrování v kostrbatém pražském provozu. Což platí vzhledem k rozměrům i o pohyblivosti a zároveň stabilitě v zatáčkách v různých rychlostech. Včetně slušné spotřeby, plynulou delší jízdu dokázal i pod šest, na plný zápřah po dálnici nešel přes osm.

Na první pohled má výraznější expresivnější, přesněji hranatější čumák oproti dosud oblým (nebo kdysi až proslulým „kachním“ fantomasovským) citroënovským tvarům. Vysokou a krátkou kapotu s dynamikou dominantní dvoulinie s logem a pak také střešních lišt. K tomu předsunuté čelní sklo a zajímavé designové prvky v podobě barevných obkresů mlhovek či ochranného obložení dolní části boků Airbump. Proč si i tady nenajít eleganci? Ostatně značka už před třemi lety změnila logo, což vás možná překvapí. Dva šípy uzavřela do oválu, jenž se vrací k původnímu od Andrého Citroëna z roku 1903.

Posuvné boční dveře usnadňují manipulaci s nakládáním materiálu a nastupováním s plnýma rukama. Víko zavazadelníku je vybaveno otevíratelným oknem. Což přivítá nejen něžnější žena, po zalovení v taškách, zápolící s obří „stěnou“. Anebo pokud chcete převážet i vyčuhující předmět.

Šofér, přivyklý na zvýšený posez MPV typu Sharanu, se cítí jako v sedanu. Sedí nízko, má technologie na dosah, v rukou nový volant se zploštělou dolní částí. Pohodlí prostoru vnímá nad, před i za sebou. Tady jen drobná výtka k výhledu: Proč jsou zpětná zrcátka umístěná v dolním rohu předního okénka v plných ploškách? V noci se pak v nich navíc ve všech úhlech náklonu odráží osvětlení displeje pod volantem.

Po celém voze pak najdete spoustu odkládacích ploch včetně chlazeného prostoru v palební desce nebo objemné středové konzole. Na jejím okraji sedí pohodlně ovládání převodovky. Dobíjecí zásuvky včetně té zadní na 230 V navyšují standard.

Tři sedadla ve středové řadě mají stejný rozměr i možnost upevnění Isofixu na dětskou sedačku, k tomu dva sklopné stolky před sebou. Po sklizení všech pěti sedadel do podlahy (zadní můžete jen zaklopit nebo i rovnou vyjmout) vznikne rovná plocha a získáte objem až 4000 litrů. Tam uložíte nejen kola a hromadu lyží a lyžáků, ale třeba i třímetrovou garnýž.

Pokud byste si chtěli vybírat v interiéru, máme šedý a zelený s textilním čalouněním Mica, šedý Metropolitan nebo zelený Wild v paketu XTR. Hodnocení však celkově platí jako u fotbalového rozhodčího. Pokud o něm vlastně ani nevíte, pak odvádí dobrou službu a násobí váš zážitek z toho hlavního, hry, resp. jízdy.

Oceníte bohatý infotainment a konektivitu ve své, řekněme v dobrém nízkonákladovější a pracovnější, vozové kategorii. Systém Connect play zrcadlí obrazovku chytrého telefonu a kompatibilní aplikace na centrální dostatečný desetipalcový dotykový displej vozu, vytrčený uprostřed z palubky. Topení a větrání se ovládá tlačítky a páčkami pod ním, což je lepší. Vedle už standardních „hlídacích a bezpečnostních“ funkcí má třeba i hlasově ovládaný 3D navigační systém. Navolit si vše můžete tak, jak vám vyhovuje, usnadní jízdu, ale neobtěžuje přílišným sekýrováním.

K dispozici je kromě našeho Berlinga XL pak i kratší verze M (cenově o cca 90 000 Kč levnější). Dále Profi s homologací N1 taktéž v délkách M nebo XL s možností odmontování dělicí přepážky. Kombinovaný cyklus (podmilionového) ë-Berlinga s monogramem ë na zadních dveřích poskytne dojezd až 320 km.

Citröen Berlingo XL 1,5 BlueHDi 130

motor: spalovací turbodieselový čtyřválec 1499 ccm, 130 koní/96 kW (možná verze 100/75), pohon přední kola
převodovka: 8stupňový automat (možná verze 6stupňový manuál)
maximální rychlost: 184 km/h
zrychlení: 10,3 s
spotřeba: cca 6,5 l/100 km v kombinovaném provozu
objem nádrže: 50 l
zavazadlový prostor: 850–4000 l
rozměry: 4753 x 1921 x 1812 mm
barvy karoserie: 7 (písková Sable, bílá Banquise, šedá Acier, šedá Platinum, černá Onyx, modrá Deep, měděná Cooper)
cena: 760 000 Kč (verze M začíná od 550 000 Kč)

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *