Opel Combo XL. Hravý přítel aktivní rodiny nebo/i fortelný pomocník do akční firmy
Sdílet

Tenhle „budka na kolech“ je zkrátka aktuálním až téměř standardizovaným tvarem evropského segmentu MPV, nebo už spíš malé osobní dodávky. Není to prvoplánový krasavec, jistě, ale tvary si praktickým využitím obhájí lépe než povětšinou předražení a nadutí otylci od SUV. Navíc také Opel Combo se vrací navzdory EU emisním obstrukcím se spalovacími motory.
Co tedy všechno nabízí? Variabilního pomocníka pro každou příležitost, rodinnou, akční i pracovní. Však vychází z nastaveného Kadetta s nástavbou z konce osmdesátých let, vzpomínáte? Teď už se jedná o Combo čtvrté generace, modernizované v roce 2023.


U většího XL snadno vyndáte jedno nebo dvě sedadla ze třetí řady a odnesete do sklepa nebo do garáže. Druhá řada tu má tři rovnocenné lehce sklopitelné sedačky s isofixy na dětské sedačky (u M klasickou lavici v poměru 60:40). Šofér tak naloží ještě dalších až šest osob, všechny mohou sedět v přirozené pozici. Anebo se po vyčištění zadní části otevře skutečně impozantní prostor, pro kola i lyže, hromady tašek, nářadí, stavební materiál či zboží do obchodu či menáž do hospody, při sklopení sedadla spolujezdce převezete třeba až 3,5 metru dlouhou garnýž…


Ve srovnání s velice podobnými variantami od Peugeotu (Rifter), Citroënu (Berlingo) či dalších (Toyota ProAce, Fiat Doblo) rozhodují jen skutečné detaily a spíše i víra/sympatie. Tady u Opelu tedy snad v německou důkladnost, zkrátka „ordnung“. Za zmínku stojí však světlomety nejvyšší kvality v této třídě – IntelliLux LED Pixel se 7 segmenty už ve standardu. Zvenčí Combo od ostatních odlišuje nová charakteristická přední část Opel Vizor a mírně oblejší tvary, dodávající jemnější šmrnc. Ale nechtějte po matce Stellantis, aby řekla, které dítě má (nej)raději.
Pozice řidiče je pohodlná, lehce zvýšená, ale už dávno ne tolik jako u zmiňovaných MPV předchozí generace. Volant má zploštělou dolní část, za příplatek si pořídíte i vyhřívání. Což sedadla mají vždy. Snad jen výhled omezují zbytečně plné plošky držící zpětná zrcátka v úhlu, kdy se v nich za tmy odráží svit údajů z displeje.
Ten má deset palců (monochromatický nebo barevný podle výbavy) a stoupá uprostřed z palubní desky. Nabízí jednoduše, přehledně a intuitivně uspořádaná data potřebná pro jisté a sebevědomé vedení vozu a jeho možností.






Převodovka se ovládá lehce kolébkovým přepínačem pod první středovou odkládací poličkou na úrovni dolní části volantu – tedy s minimální vzdáleností pro ruku, která se ho na okamžik pustí. Hned vedle máte tlačítko na pět jízdních režimů. Při vypnutí zapalování ovladač automaticky skočí do parkovacího módu včetně ruční brzdy…
Oceníte spoustu, přesně 28, odkládacích poliček, přihrádek i schránek a také dobíjecí zásuvky i v zadní části vozu. Do předních dveří dáte i velkou petku… Celkový designový vjem z interiéru převážně obloženého plasty se dá sice hodnotit jako úsporný nebo racionálně dostačující, záleží na úhlu pohledu na (toto) auto. Artefaktický metrosexuál nebo užitkový pomocník? A svěřili byste prvnímu zablácený bicykl, když už za tmy spěcháte domů a samoobslužná hadice zkrátka není na dohled?






Jízdně musíte přijmout i prvky „dodávkového“ charakteru s větším točením volantu a jemnější reakcí, měkčím pohupováním i opatrnějším nájezdem do zatáček. Ale táhne zdatně včetně předjíždění na dálnici, řadí velmi plynule, nehlučí a brzy uvěříte jeho spolehlivosti i v náklonech, hlavně když máte naloženo. A zvládne i ty nerovnosti na českých roletách… Opravdu není třeba řešit.
Spotřeba dieselu v kombinovaném provozu autostrády i města přelezla víc přes šest litrů, s ekonomickou jízdou někde mezi 60-90 km/h spadla i k pěti. S automatem jezdíte každopádně úsporněji, protože drží motor lépe v optimálních otáčkách.



Bezpečností výbava obsahuje automatické nouzové brzdění s detekcí chodců a pestrou sadu asistenčních systémů pro jízdu v pruzích, předjíždění i hlídání slepého úhlu a identifikaci dopravních značek a rychlostních omezení. Tzv. Flank guard upozorní zásluhou 12 senzorů na překážky, které nemusíte v zatáčce zahlédnout. Pípátka se dají nastavit, tedy vypnout tak, aby neobtěžovala. Obstál i velmi přehledný a moderní navigační systém. Telefon si dobijete také bezdrátově v první středové poličce. A kompletní OpelConnect zajistí využití Spotify z mobilu i s Androidem. Ne v Rakousku a Německu se opravdu nedá naladit slušná hudba.
Cenově se dostanete na hodně muziky. U nového vozu velikosti M začíná od 569 990 Kč s výbavou Edition Plus a dojde až k 749 990 Kč u Elegance Plus XL s osmistupňovým automatem. Pochopitelně doladit můžete výbavu podle přání a finanční ochoty. V základu třeba není středová konzole, což ale nevadí, bez ní získáte prostor i pro větší zavazadlo řidiče hnedle po ruce. Naopak Elegance Plus má třeba 6 reproduktorů, 180stupňovou parkovací kameru, posuvné dveře na obou stranách (ty jsou jinak za příplatek 18 000 Kč), výklopné okno u zadních dveří nebo panoramatickou střechu apod. Portfolium rozšiřuje Combo Combi a Combo Van.
Zde jsme projeli i Opel Astra.

Opel Combo XL 1,5 CTDI
Motor: 1499 ccm, přeplňovaný naftový čtyřválec, výkon 130 koní/96 kW
Zrychlení: 11,4 z 0 na 100 km/h
Maximální rychlost: 184 km/h
Převodovka: 8stupňová automatická
Rozměr: 4760 (M má 4400) x 1818 x 2107 mm
Spotřeba: kombinovaná 5,6 l/100 km
Objem nádrže: 50 l
Objem zavazadlového prostoru: 850-3500 l
Cena testovaného modelu: 749 990 Kč

foto: Tomáš Nohejl, Opel