Klikněte pro hledání

Kola

Jak jezdí Cinkovo kolo, které se ladí přes telefon

Sdílet

Česká jednička na horském kole Ondřej Cink si sezonu zatím moc neužívá, to platí i po světovém poháru v Novém Městě. Po vítězství v českém poháru v Bedřichově má aspon jistou očekávanou nominaci na olympiádu v Paříži. Jedna věc, se kterou však může být spokojen, je jeho nové kolo. Jak jezdí jeho Mondraker F-Podium RR SL?

Jak sis zvykl na nové kolo?

Musím říct, že jsem spokojený hodně. Materiálově jsem si výbavou polepšil o třídu výš. Řadu let jsem jezdil na Shimanu, teď mám Sram, který šel s technologií hodně nahoru. Všechno funguje skutečně super ještě ve spojení s tlumiči Rock Shox. Opravdu velký rozdíl.

Změnily se také zdvihy, v čem se to projevuje za jízdy?

Od té doby, co jsem tady dostal 120 mm vpředu a 115 mm vzadu, už nic jiného nechci. Ve sjezdech je to extrémně znát. Ve skocích jsi ve větší jistotě, většinu nárazů kolo pobere. Hodně mi to pomáhá, protože navíc geometrie rámu byla těmto zdvihům uzpůsobená. Nemám taky vůbec problém s posedem. Dříve ještě v Krossu jsem zkoušel také zdvih 120 mm, ale protože se tím změnila původní geometrie, nepasovalo to.

Jak funguje novinka Fly Attendant?

Dá se to přiblížit k už dříve známému Specialized Brainu. Jde o zařízení, které zamyká samo tlumiče automaticky, je propojené přes bluetooth přes aplikaci, spojené s wattmetrem, a reaguje podle řazení i stylu jízdy. Učí se od závodníka a podle toho pracuje. Tím, že dělá něco za tebe, musíš si na to chvíli zvykat. Ale pořád mám páčku a tlačítko, kde můžu ovládat zdvihy sám a nemusím se na něj spoléhat. Něco jako v autě, když si v automatu můžeš dát manuální řazení.

Změnil jsi i pláště, že?

Vozím bezdušové, 2,4 mm tloušťku Maxxis, to jsou balony, ale nejlepší pláště, co existují, hlavně na ty naše kořeny a kameny. Tlaky zůstaly podobné, ladíme je podle počasí. V zadním kole vozím v plášti navíc vložku, napomáhá proti procvaknutí, nebo při defektu se s ní dá dojet do depa.

Posoudíš jízdu nejen pocitově, ale i přímo časově?

Jak používám Stravu, zaznamenal jsem brzy, že na Mondrakeru s novými zdvihy a Fly Attendantem mám všude na svých často ježděných segmentech okolo Prahy rychlejší časy. To kolo jezdí vážně dobře.

V práci s kolem se vyznáš, jak řešíte detaily a nastavení s tvým českým mechanikem Jakubem Šulcem i třeba techniky přímo ve španělské centrále?

Detaily výbavy se doplňují ve spojení s partnery, nejde o nic zásadního. Na kole si pak jen nastavím svoje parametry. Mechanik mi postaví kolo a o všechno dál se postará. Přes aplikace v telefonu ho vyladí, což není úplně jednoduché. Dostává na to školení z Ameriky ve videohovorech. A s vývojem já nic neřeším, kolo je relativně nové, od loňského léta, žádné velké změny se na něm nechystají.

Jak hodnotí kolo soupeři a konkurence ve světovém poháru cross-country?

Tím, že ho vlastně jezdíme jen my dva s Rebeccou Hendersonovou, se o něm tolik nedebatuje. Mondraker býval dřív úspěšný spíše v enduru a ve sjezdu, v cross-country nemá takovou tradici. Ale za hlavní považuju, jak se na něm skvěle jezdí mně. Lepší kolo jsem neměl.

Tým se oproti době před čtyřmi lety výrazně posunul dopředu, pracuje komplexně, také ti doporučil změnu trenéra.

Po světových pohárech v Brazílii jsem se rozhodl skončit s Karlem Martinkem. Za sedm let jsme se někam posunuli, málem jsem i něco velkého vyhrál. Ale cítil jsem, že už trochu stagnuji a hledal, co by mohlo pomoct. S novým trenérem chystáme větší přípravný blok v červnu směrem k olympiádě. Uvidíme.

Dřív bývalo pole závodníků více nadělené, nyní může téměř třicet lidí vyhrát. Vzrostla důležitost materiálu?

Musíš mít to nejlepší, co existuje. Pro náš sport i pro diváky je tenhle vývoj dobrý. Pro mě tím nastala obrovská změna, mám to mnohem těžší. Dřív jsem věděl, že když nastane špatný den, dojedu ve svěťáku nejhůř patnáctý. Teď můžu skončit padesátý… Když jedeš někde kolem desátého místa, nejde si vydechnout ani metr, jinak se přes tebe převalí klidně deset lidí.

V Mondrakeru ti letos skončí smlouva, budeš pokračovat?

Zatím jsme nic neprobírali. Pomáhá mi s tím Franta Raboň (bývalý elitní silničář z T-Mobile týmu, později krátce i biker, pozn. aut.), záleží také hodně na výsledcích. Každopádně zázemí týmu i kolo jsou tady teď skvělé.

Mondraker F-Podium RR SL


(standardní prodejní specifikace)

rám F-Podium 29 Stealh air full carbon

vidlice Rockshox SID Ultimate 3P Remote 29 120 mm

zadní tlumič Rockshox SID Luxe Ultimate 3P Remote in Pull DeboinAir 165×45 mm

ráfky Mavic CrossMax SL Ultimate 29 Boost 30 mm

náboje Mavic Infinity hub

pláště Maxxis Rekon Race 29×2,4 tubeless ready

přehazovačka Sram XX SL Eagle AXS 1×12 (10-52)

převodník 34T, CNC-machined alloy

kliky Sram XX SL Carbon Eagle

brzdy Sram Level Ultimate 2P Stealth

hmotnost: 11,1 kg

cena: 239 999 Kč

Ondřej Cink

elitní český biker, 33 let

tým Mondraker/Primafloor (dříve Merida/Multivan, Mondraker, Kross/Orlen)

největší úspěchy: mistr světa do 23 let 2012 v Saalfeldenu, bronzový na mistrovství světa elite v Andoře 2015, mistr Evropy do 23 let 2012 v Moskvě, bronzový na ME elite 2016 v Husquarně, třikrát startoval na olympiádě (nejlíp 14. v Londýně i Riu), vyhrál 2x světový pohár do 23 let, celkem 19x byl na pódiu

v roce 2017 jel Tour de France za stáj Bahrain/Merida

pochází z Rokycan, žije v Praze, ženatý, dcera Nela

foto: archiv Ondřeje Cinka

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *