Žádnou wapku! Mytí je základem servisu kol
Sdílet
Zní to až překvapivě, ale pořádné, správné a pravidelné mytí kola je skoro půlka servisu. Anebo aspoň základ, pokud nevěříte – nebo to tak nevidíte.
A hned pro začátek sluší připomenout, že wapka se všeobecně nedoporučuje. Proud vody už bývá natolik silný, že může zatéct tam, kam nemá, například do vidlice, ložisek, a kolu uškodí.
Váš stroj zaslouží pěkně otřít po každém dojetí. Tlumič, gumičky na vidlici, teleskopická sedlovka… Od drobných nečistot z kaluží nebo jen prachu. A pak lehce namáznout mazivem určeným na tlumiče. Raději kapalným, ne ze spreje, který často v dobré víře pokropí i místa, která mají zůstat suchá.
S rozsáhlejším omytím pomůže čisticí prostředek nebo šampon na kola, třeba od tradičního Cyklostaru. Nastříknete a pěnu necháte chvíli působit, pak stíráte, čistíte, leštíte. Nedoporučuje se ho nechat zaschnout, neboť je agresivní.
Skvěle poslouží štětky na mytí nádobí, ale na některé záhyby za čepy i drátky nebo jiné speciální kartáčky. Tuhle s delší a jemnější (okolo nábojů), jinde kratší a tvrdší štětinou (pohon, kazeta).
„Důkladné umytí často odstraní většinu skřípání a vrzání. Nejvíc práce bývá s pohonem, často pomůže sundání některých částí,“ ukazuje Michal Kohoutek, který vzešel z Bike Ranche v Praze-Vysočanech na Krejcárku a nyní provozuje vlastní servis o kus dál v Karlíně. I zručný a zkušený mechanik věnuje poctivému mytí klidně i víc než hodinu. Zvlášť když pak sám i jako závodník pocítí ten efekt.
Na závěr kompletního servisu ještě naleští rám i neoprenové krytky pod řetězem. Kolo pak na první pohled hnedle líp vypadá, ale hlavně se pak na něm hůře usazují a lepí nečistoty.
I promáznutí řetězu může být věda. Jak zní správný postup? Lehce nakapat olejíček za pomalého otáčení pedály, rozhodně ne nad kazetou – ta to nepotřebuje, naopak se pak rychle zanese tuhým olejovo-prachovým mazem. Nakonec hadrem lehce otřeme přebytečnou „vláhu“.
Tady nabízíme několik čistících prostředků z aktuální kolekce tradiční české značky Cyklostaru, který je letos nově partnerem profitýmu Jardy Žitného s lídrem Janem Škarnitzlem a také už několik let s ní myje kola celý světový pohár v Novém Městě na Moravě.
Extra Carbon New
Takhle ve čtvrté vývojové řadě přepracovali osvědčený „šampon“ k vyššímu výkonu a šetrnosti. Je vyladěn pro vysoký mycí výkon a bezpečné použití – prošel i dermatologickými testy. Rychlejší nástup maxima mycího účinku poznáte hnedle. Působí na různé druhy a typy maziv. Je určený na rámy, řetězy i převodová ústrojí.
Performance a servis
Tohle je loňská novinka určená pro nejvyšší výkon, často ho používají profíci v servisech a týmech. Sami výrobci ho označují také za nejvýkonnější Cyklostar všech dob a to už je hodně silný kalibr. Dá se využít i do pračky řetězů. Speciální zlatá edice, cílená na ještě častější mytí a odolnost proti korozi, nese název Limited Edition Race.
E-bike
Elektrokola mají svá specifika, některé součásti potřebují poněkud odlišné (i chemicky) zacházení než klasická kola. Proto je tu i speciální čistící přípravek. Upotřebíte ho při běžném čištění povrchu (prach, bahno, mušky, mastnoty), kde působí jeho hydrofobní a leskutvorný efekt. Má ještě lepší větší stupeň ochrany proti korozi.
Sport Shoe Cleaner
Prostředek na čištění treter a sportovní obuvi se dá použít i pro jednoduché odstranění znečištění textilu a oblečení. Čistí do hloubky a šetrně.
Cyklostar se dodává v klasických půllitrových lahvích, ale do zásoby můžete nakoupit i v dvoulitrovém kanystru. Týmy a servisy pak jistě uživí i dvacetilitrový barel, vše v černém designu. E-shop na adrese https://www.bike-eshop.cz/cyklostar-original (mail: obchod@bike-eshop.cz) má skladem až 40 000 kusů zboží a funguje už třináct let.
Foto: Jaroslav Svoboda